16 abr 2014

Passats els anys ja és hora que el mon sàpiga que (Kant) va descubrir l'origen del sistema solar

POEMES PER AL CREPUSCLE

          A MANERA D'INTRODUCCIÓ

Sobre el fons groc es llegeix la inscripció "Winners have a sixtsense": els guanyadors tenen un sisè sentit"

 

De Berlín a Kaliningrad

 

Oh nit!

 

Mentre espero l'avió llegeixo,

com a enginyós joc de paraules "Els guanyadors tenen un sisè sentit ,

 

però tots necessitem

una espatlla amiga, un animal de companyia o un llibre que ens ajudi a comprendre'ns a nosaltres mateixos.

 

Fa molt

que sabem que som fràgils. Cal cercar suports com ho fan les veus en un cor.

 

RERE LES PASSES DE KANT:

 

Oh nit!

 

Et voldria comprendre com a Kant.

Professor de Königsberg- avui  Kaliningrad- proposava la idea que estudiar conjuntament la natura i l'espai exterior en la seva primerenca Història General de la Natura i Teoria del Cel.

 

Un entre els molts amics

que l'animaven a perseverar en els seus estudis sobre aquest immens llençol de llumenetes que apareix damunt nostre al crepuscle fou Friedrich Hölderlin.

 

Li demostrà la seva amistat

I li va sintetitzar tot el seu suport filosòfic i literari amb dos versos curts:

 

Qui construí les muntanyes

i marcà les senderes dels rius?

Hölderlin

 

Oh nit!

 

Saps que entre els teus amics

hi ha algunes persones meravelloses que, a milers, duen flors a la seva tomba.

 

Al cementiri de Kaliningrad

el 1991 es va recuperar la seva figura per al món i un dels seus pensaments més poètics i   un dels seus pensaments més poètics en escriure's sobre la seva tomba els mots següents:

 

"Dues coses m'omplen la ment

amb un sempre renovat i acrescut embadaliment i admiració que no decauen per molt que hi reflexioni: el firmament estrellat damunt meu i la llei moral dintre meu".

 

Veus autoritzades li havien demanat

que trenqués el seu llarg silenci, ja que sense ell –deien- no es perdia un filòsof: es perdia el món.

 

Oh nit!

 

Ara algunes persones

guardem els seus mots en un pendrive de connexió USB a punt de ser llegit penjat amb una cinta al coll:

 

"Qualsevol canvi em fa aprensiu,

encara que m'ofereixi la millor promesa de millorar el meu estat, i estic convençut, per aquest instint natural meu, que he de parar compte si desitjo que els fils que les Parques teixeixen tan fins i dèbils siguin teixits amb una certa longitud en el meu cas".

 

"El meu agraïment sincer

als meus amics i admiradors que pensen tan bonhomiosament de mi  fins a comprometre's amb el meu benestar, però així mateix demano, de la manera més humil, protecció en el meu actual estat davant qualsevol alteració".

 

Oh nit!

 

Passats els anys

ja és hora que el món sàpiga que va descobrir l'origen del planeta terra i del sistema solar a partir d'una massa que, havent madurat prou, girava, en forma de puro, sobre el seu eix central perpendicular.

 

Laplace li va donar la raó

amb els seus càlculs sobre la quantitat de moviment dels planetes i nosaltres també la hi donem perquè gràcies a ell podem mirar en el nostre interior i, aixecant el cap, llegir el Codi de l' Obscuritat i les seves ombres blanques.

                                                               Johann R. Bach

 

*(1) Parca. En la mitologia grega, cadascuna de les tres deïtats germanes amb figura de velles de les quals una filava, una altra debanava i  l'altra tallava el fil de la vida de cada persona.

No hay comentarios:

Publicar un comentario